hoved-fi
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

5 deltagere

Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af hks777 Ons Mar 30, 2011 12:26 pm

hej

jeg synes at det vil være godt hvis vi havde en tråd som handlede om hvorfor man skal købe en hovedtelefonforstærker. det vil hjælpe nybegyndere(mig Wink ) meget.

så vil jeg starte:
hvorfor skal man købe en hovedtelefonforstærker hvis man ikke er glad for at spille højt, men gerne vil have god lyd ved forholdsvis lav volumen?

hvad er fordele/ulempe ved hovedtelefonforstærker?

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty Sv: hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af Aquila Ons Mar 30, 2011 12:32 pm

Fordelen ved en hovedtelefonforstærker kan bla. været at spille højere. De kan dog også tilføje en del dynamik til en hovedtelefon. Eksempelvis AKG K701 skulle lyde ret så rædderligt uden noget der kan trække den "ordentligt".

Se det som en stor bil med en lille motor. En stor motor hjælper ikke kun til at kunne køre hurtigere (højere), men den letter også arbejdet for motoren, så den har et større overskud til eks. at overhale.

Lidt dårlig sammenligning, men jeg kan ikke finde på ret så meget andet Smile
Aquila
Aquila

Antal indlæg : 60
Join date : 28/03/11
Age : 31
Geografisk sted : Kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty Sv: hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af hks777 Ons Mar 30, 2011 12:40 pm

Aquila skrev:Fordelen ved en hovedtelefonforstærker kan bla. været at spille højere. De kan dog også tilføje en del dynamik til en hovedtelefon. Eksempelvis AKG K701 skulle lyde ret så rædderligt uden noget der kan trække den "ordentligt".

Se det som en stor bil med en lille motor. En stor motor hjælper ikke kun til at kunne køre hurtigere (højere), men den letter også arbejdet for motoren, så den har et større overskud til eks. at overhale.

Lidt dårlig sammenligning, men jeg kan ikke finde på ret så meget andet Smile

ok tak Very Happy
dynamik hvordan lyder det? Wink (ej er nybegynder jeg ved ikke hvor de forskellige hifi udtryk lyder)

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty Sv: hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af Aquila Ons Mar 30, 2011 12:55 pm

Jeg tror ordet "sammenhæng" er nok det nemmeste at sammenligne med dynamik.

Det hele kører mere "flydende" og fungerer bare.
Aquila
Aquila

Antal indlæg : 60
Join date : 28/03/11
Age : 31
Geografisk sted : Kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty Sv: hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af nc8000 Ons Mar 30, 2011 1:01 pm

Hvor søren blev mit post af ?
nc8000
nc8000
Unbanned forever

Antal indlæg : 74
Join date : 28/03/11
Age : 61
Geografisk sted : Kalundborg

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty Sv: hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af nc8000 Ons Mar 30, 2011 1:07 pm

Nogle hovedtelefoner kræver bare meget kraft, ikke kun for at spille højt men også for at spille rent og for at kunne reagere hurtigt nok på ting i musikken. Et eksempel er HE-4 hovedtelefonen som jeg lige har fået. På min ellers udemærkede Protector balancerede forstærker kommer der knas i lyden og lydbilledet bryder sammen når musikken bliver for stor, kompleks eller høj mens dette ikke sker med min kraftigere RPX-100 forstærker. Desuden kan forskellige forstærkere tilføje forskellig karakter til musikken (om man så mener at dette er med vilje eller en fejl ved forstærkeren kan så diskutteres)
nc8000
nc8000
Unbanned forever

Antal indlæg : 74
Join date : 28/03/11
Age : 61
Geografisk sted : Kalundborg

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty Sv: hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af Aquila Ons Mar 30, 2011 1:09 pm

nc8000 skrev:Hvor søren blev mit post af ?

Jeg havde også lige samme oplevelse.

Jeg tror det er fordi at i mellemtiden at du begyndte at læse tråden og trykkede "indryk indlæg," er der kommet et nyt indlæg, og så skal du bekræfte at du vil fortsætte med at indrykke indlægget.
Aquila
Aquila

Antal indlæg : 60
Join date : 28/03/11
Age : 31
Geografisk sted : Kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty Sv: hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af nc8000 Ons Mar 30, 2011 1:20 pm

Yes, det fandt jeg ud af. Baglæns knappen i browseren kunne heldigvis finde det igen
nc8000
nc8000
Unbanned forever

Antal indlæg : 74
Join date : 28/03/11
Age : 61
Geografisk sted : Kalundborg

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty Sv: hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af hks777 Ons Mar 30, 2011 1:28 pm

nc8000 skrev:Nogle hovedtelefoner kræver bare meget kraft, ikke kun for at spille højt men også for at spille rent og for at kunne reagere hurtigt nok på ting i musikken. Et eksempel er HE-4 hovedtelefonen som jeg lige har fået. På min ellers udemærkede Protector balancerede forstærker kommer der knas i lyden og lydbilledet bryder sammen når musikken bliver for stor, kompleks eller høj mens dette ikke sker med min kraftigere RPX-100 forstærker. Desuden kan forskellige forstærkere tilføje forskellig karakter til musikken (om man så mener at dette er med vilje eller en fejl ved forstærkeren kan så diskutteres)

det er faktisk en rigtig god forklaring mange tak Very Happy

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty Sv: hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af Burning777 Ons Mar 30, 2011 1:32 pm

Undrer mig over flg:

Similar topics
» Man siger man skal holde sine venner tæt, men sine fjender endnu tættere (Aiko)
» En tur på strip-klub //cleo//
» S,P eller K // Jaster-privat //
» Alene uden nogen at snakke med//Jaster//


Hvad har hovedtelefoner med besøg på StripKlub at gøre... ikke underligt at der var mange af de tilmeldte til vores Head-fi meet i Esbjerg, der ikke fik lov at komme afsted for konen i sidste øjeblik.... clown
Burning777
Burning777
headphonus supremus extraordinaire

Antal indlæg : 34
Join date : 28/03/11
Age : 46
Geografisk sted : Uldjylland

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty Sv: hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af hks777 Ons Mar 30, 2011 1:42 pm

Burning777 skrev:Undrer mig over flg:

Similar topics
» Man siger man skal holde sine venner tæt, men sine fjender endnu tættere (Aiko)
» En tur på strip-klub //cleo//
» S,P eller K // Jaster-privat //
» Alene uden nogen at snakke med//Jaster//


Hvad har hovedtelefoner med besøg på StripKlub at gøre... ikke underligt at der var mange af de tilmeldte til vores Head-fi meet i Esbjerg, der ikke fik lov at komme afsted for konen i sidste øjeblik.... clown

det er en helt andre side end vores Smile den box med similar topics skal nok rettes lidt til Smile

nå nu må vi hellere komme tilbage på topic Smile

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty Sv: hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af Sandrenseren Ons Mar 30, 2011 8:32 pm

Det handler ikke kun om lydstyrke men også om at have kontrol over lyden.

Hvis jeg smider min mountainbike i letteste gear og giver mig til at hjule ud af en flad asfaltstrækning for fuld skrue, så vil du se kæden hoppe og danse fordi jeg drøner for fuld skrue rundt i pedalerne. Det går hurtigt, men der er ikke nogen kontrol over trådet og jeg træder i ukontrollerede ryk - derfor hopper kæden. En trænet cykelrytter vil kunne hjule lige så hurtigt rundt i pedalerne, men gøre det kontrolleret og rytmisk fordi han har bedre styr over musklerne end jeg har.

Jeg har sådan en transportabel flac afspiller. Lydstyrkemæssigt kan den spille rigeligt højt til at det bliver ubehageligt, men alligevel har jeg valgt at bruge en ekstern transportabel forstærker. Den eksterne forstærker kan også sagtens spille højt nok til at det gør ondt, men selv ved almindelige lydtryk synes jeg lyden er mere præcis. Bassen er mere stram og kontant. Stortrommens "BOM" starter og stopper tydeligere. Det er lidt svært at beskrive, men generelt "flabrer" lyden mindre fordi den eksterne forstærker har bedre styr på at få startet og stoppet membranudsvingene på de rigtige tidspunkter end den indbyggede forstærker i afspilleren har.

Det virkelige løft i lyden kom dog først da jeg fik flikket mig et line-out kabel til afspilleren sammen så jeg helt kunne springe afspillerens forstærker over. I et stationært setup er det ikke noget problem idet der er linieudgang på cdafspilleren (med mindre du selvfølgelig vælger at føde forstærkeren fra cdafspillerens hovedtelefonudgang, men det ville være lidt tosset).

Sandrenseren

Antal indlæg : 4
Join date : 28/03/11

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty Sv: hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af hks777 Ons Mar 30, 2011 8:41 pm

Sandrenseren skrev:Det handler ikke kun om lydstyrke men også om at have kontrol over lyden.

Hvis jeg smider min mountainbike i letteste gear og giver mig til at hjule ud af en flad asfaltstrækning for fuld skrue, så vil du se kæden hoppe og danse fordi jeg drøner for fuld skrue rundt i pedalerne. Det går hurtigt, men der er ikke nogen kontrol over trådet og jeg træder i ukontrollerede ryk - derfor hopper kæden. En trænet cykelrytter vil kunne hjule lige så hurtigt rundt i pedalerne, men gøre det kontrolleret og rytmisk fordi han har bedre styr over musklerne end jeg har.

Jeg har sådan en transportabel flac afspiller. Lydstyrkemæssigt kan den spille rigeligt højt til at det bliver ubehageligt, men alligevel har jeg valgt at bruge en ekstern transportabel forstærker. Den eksterne forstærker kan også sagtens spille højt nok til at det gør ondt, men selv ved almindelige lydtryk synes jeg lyden er mere præcis. Bassen er mere stram og kontant. Stortrommens "BOM" starter og stopper tydeligere. Det er lidt svært at beskrive, men generelt "flabrer" lyden mindre fordi den eksterne forstærker har bedre styr på at få startet og stoppet membranudsvingene på de rigtige tidspunkter end den indbyggede forstærker i afspilleren har.

Det virkelige løft i lyden kom dog først da jeg fik flikket mig et line-out kabel til afspilleren sammen så jeg helt kunne springe afspillerens forstærker over. I et stationært setup er det ikke noget problem idet der er linieudgang på cdafspilleren (med mindre du selvfølgelig vælger at føde forstærkeren fra cdafspillerens hovedtelefonudgang, men det ville være lidt tosset).

tak for en god forklaring Smile
nu regner jeg med at bruge en dac til en netbook som kilde.
jeg ved ikke om jeg skal have en cd afspiller endnu

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en hovedtelefon forstærker? Empty Sv: hvorfor købe en hovedtelefon forstærker?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum