hoved-fi
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

hvorfor købe en dac?

+2
Aquila
hks777
6 deltagere

Go down

hvorfor købe en dac? Empty hvorfor købe en dac?

Indlæg af hks777 Tors Mar 31, 2011 8:08 am

hej

jeg synes at det vil være godt hvis vi havde en tråd som handlede om hvorfor man skal købe en dac. det vil hjælpe nybegyndere meget.

så vil jeg starte:
hvorfor skal man købe en dac hvis ens kilde er netbook(usb) og ens filer er mp3 320 kbit og lidt flac?

hvad er fordele/ulempe ved en dac?

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af Aquila Tors Mar 31, 2011 8:28 am

Du er næsten tvunget til at købe en DAC hvis du vil køre usb. medindre du vil have et usb lydkort.

Fordelen ved en DAC er at den går udenom PC'ens indbyggede forstærker som er af meget lav kvalitet, og videresender en linje signal til forstærkeren, som får lov til at forstærke.

Håber det var uddybende nok Smile
Aquila
Aquila

Antal indlæg : 60
Join date : 28/03/11
Age : 31
Geografisk sted : Kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af hks777 Tors Mar 31, 2011 8:39 am

Aquila skrev:Du er næsten tvunget til at købe en DAC hvis du vil køre usb. medindre du vil have et usb lydkort.

Fordelen ved en DAC er at den går udenom PC'ens indbyggede forstærker som er af meget lav kvalitet, og videresender en linje signal til forstærkeren, som får lov til at forstærke.

Håber det var uddybende nok Smile

ok tak Smile

hviken påvirkning har en dac på lyden?

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af Burning777 Tors Mar 31, 2011 9:37 am

En DAC er en digital til analog converter. Den laver 1- og 0-taller om til analog lyd som du kan høre. Så hvis du vil lytte til noget fra en USB udgang kan du ikke komme udenom en DAC.
Burning777
Burning777
headphonus supremus extraordinaire

Antal indlæg : 34
Join date : 28/03/11
Age : 46
Geografisk sted : Uldjylland

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af hks777 Tors Mar 31, 2011 9:50 am

Burning777 skrev:En DAC er en digital til analog converter. Den laver 1- og 0-taller om til analog lyd som du kan høre. Så hvis du vil lytte til noget fra en USB udgang kan du ikke komme udenom en DAC.

ok tak Smile

men hvorfor kan jeg ikke det?

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af Claus-dk Tors Mar 31, 2011 10:08 am

Du skal købe en DAC fordi en ekstern DAC er bedre end den DAC der er i din bærbare PC, det er lidt ligesom en forstærker..

Ganske enkelt er det en måde at opgrader din lydkæde på, du skal ikke forvente at det er en nat/dag forskel, da jeg købte min første DAC var jeg faktisk en smule skuffet, jeg synes ikke forskellen var særlig stor, men over tid bliver dine ører (og hjerne) trænet.

Efter at have nørdet i en del år er det faktisk svært at undvære en DAC affraid

Man lægger ikke så meget mærke til den, før den er væk, det er lidt ligesom servostyring i en bil, man mangler det kun når det ikke er der, for så opdager du hvor stor forskellen faktisk er..

Der er en masse DAC/forstærker kasser hvor man kan slå to fluer med et smæk og få en rigtig god lyd til en overkommelig pris og så har man også kun et apparat stående ved sin PC..

De fleste dac/forstærkere har USB indgang så det er i princippet "bare" et eksternt lydkort af høj kvalitet..

Jeg har for ikke særlig lang tid siden investeret i en NFB11 fra GDaudio, den har en af de nyeste genrationer af chips i sig "Buffalo sabre" som virkelig kan sit kram, forstærker delen er også af høj kvalitet, så det er en jeg kun kan anbefale, desværre er dem der er til salg nu uden USB indgang, så du skal have enten coax eller optsik spdif for at kunne bruge den.


Claus-dk
Admin

Antal indlæg : 86
Join date : 27/03/11

https://hoved-fi.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af hks777 Tors Mar 31, 2011 10:22 am

Claus-dk skrev:Du skal købe en DAC fordi en ekstern DAC er bedre end den DAC der er i din bærbare PC, det er lidt ligesom en forstærker..

Ganske enkelt er det en måde at opgrader din lydkæde på, du skal ikke forvente at det er en nat/dag forskel, da jeg købte min første DAC var jeg faktisk en smule skuffet, jeg synes ikke forskellen var særlig stor, men over tid bliver dine ører (og hjerne) trænet.

Efter at have nørdet i en del år er det faktisk svært at undvære en DAC affraid

Man lægger ikke så meget mærke til den, før den er væk, det er lidt ligesom servostyring i en bil, man mangler det kun når det ikke er der, for så opdager du hvor stor forskellen faktisk er..

Der er en masse DAC/forstærker kasser hvor man kan slå to fluer med et smæk og få en rigtig god lyd til en overkommelig pris og så har man også kun et apparat stående ved sin PC..

De fleste dac/forstærkere har USB indgang så det er i princippet "bare" et eksternt lydkort af høj kvalitet..

Jeg har for ikke særlig lang tid siden investeret i en NFB11 fra GDaudio, den har en af de nyeste genrationer af chips i sig "Buffalo sabre" som virkelig kan sit kram, forstærker delen er også af høj kvalitet, så det er en jeg kun kan anbefale, desværre er dem der er til salg nu uden USB indgang, så du skal have enten coax eller optsik spdif for at kunne bruge den.


ok mange tak Very Happy
har du et forslag til en 2 i 1 (dac/amp) som ikke er alt for dyr.
jeg vil foretrække hvis den kan købes i en dansk butik/hjemmeside eller en butik i et af vores nabolande, eller kan man købe fra hele verden? (ja man kan, men hvad med fragt, told,garanti og om varen overhovedet kommer?)

coax eller optsik spdif der er desværre ikke på en netbook

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af Claus-dk Tors Mar 31, 2011 10:35 am

En Aune er ret populær, jeg skriver en del med producenten og hvis vi kan stable en 5-10 stykker på benene skal jeg gerne prøve at arrangere et gruppekøb af dem, så vi kan spare lidt pæng..
Den koster omkring 1000 kroner på ebay..

told og moms er lidt et lotteri, med mindre det er mig der køber dem for jeg får altid lov at bløde scratch

Jeg er på ingen måde utryk ved at handle i udlandet, så længe jeg betaler med paypal og det foregår over et stort site som f.eks Ebay eller alienexpres..

Jeg har meget dårligere erfaringer med fragtfirmaer, men det er en anden sag..

Garantien er lidt fesen for selvom producenterne gerne giver garanti og porto hjem til dig så gør de danske posttakster det lidt til grin at sende et 1000 kroners apparat til kina..

Måske skulle vi oprette en tråd om forhandlere i Europa som faktisk har disse ting ??

Claus-dk
Admin

Antal indlæg : 86
Join date : 27/03/11

https://hoved-fi.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af hks777 Tors Mar 31, 2011 10:43 am

Claus-dk skrev:En Aune er ret populær, jeg skriver en del med producenten og hvis vi kan stable en 5-10 stykker på benene skal jeg gerne prøve at arrangere et gruppekøb af dem, så vi kan spare lidt pæng..
Den koster omkring 1000 kroner på ebay..

told og moms er lidt et lotteri, med mindre det er mig der køber dem for jeg får altid lov at bløde scratch

Jeg er på ingen måde utryk ved at handle i udlandet, så længe jeg betaler med paypal og det foregår over et stort site som f.eks Ebay eller alienexpres..

Jeg har meget dårligere erfaringer med fragtfirmaer, men det er en anden sag..

Garantien er lidt fesen for selvom producenterne gerne giver garanti og porto hjem til dig så gør de danske posttakster det lidt til grin at sende et 1000 kroners apparat til kina..

Måske skulle vi oprette en tråd om forhandlere i Europa som faktisk har disse ting ??

ok tak Smile
har du et link til den Aune?
rigtig god ide med den tråd Smile

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af Claus-dk Tors Mar 31, 2011 10:57 am


Claus-dk
Admin

Antal indlæg : 86
Join date : 27/03/11

https://hoved-fi.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af hks777 Tors Mar 31, 2011 11:08 am


ok tak Smile
er det denne: AUNE HIFIDIY.NET Mini USB DAC + Headphone Amp MK2 ?

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af Claus-dk Tors Mar 31, 2011 11:11 am

jeps, der er en gigant tråd om den på rockgrotto, hvor du kan læse alt og lidt mere til om den..

Claus-dk
Admin

Antal indlæg : 86
Join date : 27/03/11

https://hoved-fi.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af hks777 Tors Mar 31, 2011 12:53 pm

Claus-dk skrev:jeps, der er en gigant tråd om den på rockgrotto, hvor du kan læse alt og lidt mere til om den..

ok tak Smile

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af Michael K Tors Mar 31, 2011 5:42 pm

Du kan også overveje en Prodigy CUBE. Har den selv. Tror bare efter hvad folk siger at en DacMagic er en smule bedre. På Hifi4all var der to der havde lyttet til både Cuben og Dacmagic i samme setup og de sagde 100% til dacmagic og 99% til cuben ved flac og 93% mener jeg det var - ved afspilning af mp3. Ved ikke noget om Aune.

Michael K

Antal indlæg : 4
Join date : 28/03/11

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af Aquila Tors Mar 31, 2011 5:44 pm

Har dog også hørt at DacMagic skulle være ret dårlig til pengene Smile

Men jeg tror det bliver MUSE'n - den er til at finde for ret billige penge.
Aquila
Aquila

Antal indlæg : 60
Join date : 28/03/11
Age : 31
Geografisk sted : Kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af hks777 Tors Mar 31, 2011 5:56 pm

Michael K skrev:Du kan også overveje en Prodigy CUBE. Har den selv. Tror bare efter hvad folk siger at en DacMagic er en smule bedre. På Hifi4all var der to der havde lyttet til både Cuben og Dacmagic i samme setup og de sagde 100% til dacmagic og 99% til cuben ved flac og 93% mener jeg det var - ved afspilning af mp3. Ved ikke noget om Aune.

det er denne ikke? http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=502900

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af Michael K Tors Mar 31, 2011 5:57 pm

hks777 skrev:
Michael K skrev:Du kan også overveje en Prodigy CUBE. Har den selv. Tror bare efter hvad folk siger at en DacMagic er en smule bedre. På Hifi4all var der to der havde lyttet til både Cuben og Dacmagic i samme setup og de sagde 100% til dacmagic og 99% til cuben ved flac og 93% mener jeg det var - ved afspilning af mp3. Ved ikke noget om Aune.

det er denne ikke? http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=502900

jo, det er den der.

Michael K

Antal indlæg : 4
Join date : 28/03/11

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af hks777 Tors Mar 31, 2011 5:59 pm

Aquila skrev:Har dog også hørt at DacMagic skulle være ret dårlig til pengene Smile

Men jeg tror det bliver MUSE'n - den er til at finde for ret billige penge.

hvilken mus Wink?
har du et link?

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af hks777 Tors Mar 31, 2011 6:00 pm

Michael K skrev:
hks777 skrev:
Michael K skrev:Du kan også overveje en Prodigy CUBE. Har den selv. Tror bare efter hvad folk siger at en DacMagic er en smule bedre. På Hifi4all var der to der havde lyttet til både Cuben og Dacmagic i samme setup og de sagde 100% til dacmagic og 99% til cuben ved flac og 93% mener jeg det var - ved afspilning af mp3. Ved ikke noget om Aune.

det er denne ikke? http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=502900

jo, det er den der.

ok tak Very Happy

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af Aquila Tors Mar 31, 2011 7:25 pm

Aquila
Aquila

Antal indlæg : 60
Join date : 28/03/11
Age : 31
Geografisk sted : Kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af hks777 Tors Mar 31, 2011 7:38 pm

Aquila skrev:Jeg skal bare lige lære at kende forskel på trådene Laughing

Men her er Muse DAC'en http://cgi.ebay.com/HI-FI-Mini-TDA1543-DIR9001-NOS-DAC-power-adapter-Blk-/350449306857?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5198680ce9

ok tak Smile
den prøver jeg at kigger nået mere på , men jeg kan godt lide prisen på den Wink

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af librarian Tors Mar 31, 2011 8:17 pm

Tjek også udac2. Fås hos dustinhome.dk til under 1000,-

Rigtig god dac-sektion og ok handy hovedtelefon forstærker. Meget lille og praktisk. Har coax og rca output. Tager kun usb ind.

librarian

Antal indlæg : 35
Join date : 28/03/11

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af hks777 Tors Mar 31, 2011 9:00 pm

librarian skrev:Tjek også udac2. Fås hos dustinhome.dk til under 1000,-

Rigtig god dac-sektion og ok handy hovedtelefon forstærker. Meget lille og praktisk. Har coax og rca output. Tager kun usb ind.

den har jeg kigget på Smile

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

hvorfor købe en dac? Empty Sv: hvorfor købe en dac?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum