hoved-fi
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

+4
hks777
librarian
nc8000
Burning777
8 deltagere

Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af Burning777 Ons Mar 30, 2011 2:46 pm

Jeg tænker at eftersom det store skib er ved at sønke må man hellere rede noget af godset over mens man kan. Derfor vil jeg lige flytte nedenstående over på dette forum.

Der er gentagne gange folk, der spørger om denne og hin hovedtelefon passer med diverse forstærkere. Jeg har forsøgt at skabe et meget begrænset overblik over mine indtryk af nogle par-kombinationer af hovedtelefon og portable forstærkere. Håber det kan bruges og at listen af par-muligheder kan vokse med tiden.

Jeg overvejer også at starte en for stationære forstærkere - det vil nok give mere mening med full size hovedtelefoner. Ellers burde der nok komme flere IEM'er på listen herunder.

Håber det stadig kan bruges af en eller anden...
-------

Det er med bævende hænder at jeg deler dette. Men det kan jo ligeså godt gøre gavn et sted og ikke kun ligge i en fil på min harddisk. Men gennem tiden har jeg fået skrabet lidt for meget head-fi gear sammen. Det giver mig problemer hver gang jeg skal lytte til musik for der er altid et valg mellem hvad man skal bruge. Og når man skal på tur kan jeg ikke beslutte hvad jeg skal tage med. Så jeg ender ofte med at have flere forstærkere og flere hovedtelefoner med.

Så jeg tænkte at nu måtte der ryddes lidt op på det jeg ikke får brugt så ofte. Så gennem nogen tid har jeg skrevet mine bedømmelser af forskellige kombinationer af full size hovedtelefoner, IEM's og bærbare forstærkere ned.

Jeg forsøger herunder at danne et overblik over 4 forskellige bærbare hovedtelefonforstærkere og hvordan de performer med 3 forskellige full size hovedtelefoner og 3 IEMS. (Jeg er endnu ikke færdig med at lytte med ER-4S)

Kilden er i alle tilfælde iPod 5,5 Gen - 80 GB. iPoden forbindes til forstærkerne via et ALO Dock kabel. Til LISAen bruges et iPod-dock -> RCA og til de andre et ALO iPod dock til mini jack.


Musikken jeg har brugt er et udvalg af det jeg lytter mest til når jeg skal “afsløre” head-fi udstyr:

Nils Landgren & Rigmor Gustafson - Fragile
Cecilie Norby - Slow Fruit
Buena Vista Social Club
Royksopp - What else is there (Trentemøller remix)

Lidt om min foretrukne lyd: Jeg har fundet ud af, at jeg næsten altid vender tilbage til den meget åbne lyd, hvor der virkelig føles som om der er hul igennem. Min foretrukne lydsignatur er altid fokusering på mellemtonen og det er nok også derfor jeg elsker Grado-lyden med SR325i som den foretrukne. Jeg har haft GS1000 og har lyttet til næsten hele Grado sortimentet. Men ingen af de andre har den fokusering på mellemtonerne som SR325i kan. Jeg ved godt det ikke er det mest korrekte lyd men den er super “sjov” at lytte med. Shure SE530’s mellemtoner og fine detaljer tiltaler mig også meget - selvom der er andre ting, der irriterer mig ved SE530 - såsom at bassen ikke hænger sammen med resten af lydbilledet men ligesom arbejder for sig selv og derfor Super FreQs er blevet mine foretrukne IEM’s. (Dette er skrevet FØR jeg fik mine Etymotics ER-4S som er den bedste IEM jeg har hørt indtil nu.) Jeg foretrækker afslørende lyd hvor man hører små detaljer klart og tydeligt. F.eks. små smaskelyde fra vokaler - det, der gør musikken levende og nærværende for mig.

Nedenstående er delt op således af der for hver hovedtelefon beskrives hvordan jeg synes den lyder sammen med de forskellige forstærkere - hhv. Lisa III, iQube, Headsix og RSA Mustang P-51.

*** = Noget af det bedste jeg har hørt - giver gåsehud.
** = Lyder godt - men et kompromis.
* = Her mangler der lidt for at give gåsehud.

------------------------------------------------------------ --------

Sennheiser HD650:
Lisa III: ***
- Her er der også virkelig åbenhed for alle pengene. Instrumenterne spredes en anelse mere ud end med iQube. I det hele taget er soundstagen noget man især bemærker efter at komme fra Headsix. Det er virkeligt lækkert. Men ellers minder lyden om iQube. Men mellemtonerne kommer en anelse længere frem. Bassen kan man selv justere men min står min 0. Og her er der aldrig noget at komme efter.

iQube: ***
- Her er der også bare hul igennem på Cecilie Norbys vokal. De små detaljer er virkelig sprøde og lækre. Det er som om HD650 og iQuben virkelig klæder hinanden godt. Soundstagen er god. Bassen er virkelig dyb med masser af definition og punch. Mellemtonerne er afbalanceret med resten af lyden og er ikke dominerende - men bare utrolig rene og lækre. Diskanten er virkelig sprød med iQuben. Denne kombination er nok min favorit kombination.

Headsix: *
- Headsix er sammen med HD650 en anelse for mørk til min smag. Men hvis man godt kan lide en solid bund er Headsixen virkelig god. Vokaler kommer ikke lige så godt ud over kanten som med iQuben eller Lisa. Basen er hamrende solid og virkelig dyb. Helt klart et hit når man lytter i den elektroniske genre.

RSA P-51 Mustang: **
- Helt klar et godt match - dog passer iQubens klang bedre til HD650 da iQuben er så neutral som den er. Derfor vil jeg foretrække iQuben eller Lisa III sammen med HD650.

iBasso D10: *
- iBasso med stock OPamps kan sagtens drive HD650 med den nødvendige power - overskud vil jeg dog ikke sige den har men der er ikke noget problem at få volumen så højt op, at det er mere end rigeligt. Kl 12 på high gain så skal jeg ikke have det højere. Men lydkvaliteten når ikke op på højde med iQuben. D10 får heller ikke bugt med det velkendte HD650 slør som med iQuben er så godt som væk. Bassen virker ok dyb men ikke med det samme punch som iQuben eller P-51. Mellemtonerne kommer længere tilbage og diskanterne - jeg ved ikke hvad der sker med dem. Men de bliver skærende og ubehagelige efter kort tids lytning.
- Jeg synes også at D10'eren giver hurtig lyttetræthed - noget jeg ikke oplever med D10 og Gradoer... Så om dette er en god kombination - tja den er ikke dårlig men for mit vedkommende når den kun op på en stjerne. Det er ikke fordi D10 er en dårlig forstærker kun for at sige at forstærkerdelen isoleret ikke kan måle sig med de andre. Headsixen gør det mindst ligeså godt med HD650 som D10.


------------------------------------------------------------ --------

AKG K701
Lisa III:***
LISA trækker virkelig K701 super flot. Det første man bemærker et at K701 får den soundstage som jeg ellers kun har hørt på rør-forstærkere. Bassen er virklig dyb og fast. Mellemtonerne træder mest frem og et blød og lækker. Diskanten er utrolig behagelig. Detaljeringen er sprød - jeg mener virkelig at disse to er et godt match!

iQube:**
K701 er sammen med iQuben helt ok. iQuben har ikke noget problem med at få K701 til at synge flot. Man får en del mere diskant med iQuben end med LISA. Men det er som om iQuben ikke styrer bassen i K701 lige så fast som LISA. Men dyb er den - liiidt mere løst kontrolleret. Dog lyder denne kombination virkelig flot med den elektroniske musik hvor bassen godt må være lidt stor i slaget.

Headsix:*
Headsixen formår ikke rigtigt at få mellemtonerne frem i K701. I det hele taget er denne kombination ret tilbagelænet lytning. Ikke noget at skrive hjem om. Headsixen passer helt sikkert bedre sammen med HD650 og SR325i.

RSA P-51 Mustang:*
Denne kombination passer ikke så godt sammen synes jeg ikke. Der er god dyb bas - virkelig dyb - dog for dominerende synes jeg, fin mellemtone og sprød diskant. Soundstagen er rigtig fin og mange lyde ender uden for hovedet. Jeg mangler dog lidt i de nedre mellemtoner og jeg mangler også lidt kontrol generelt af lyden. Jeg kan bestemt bedre lide at sætte Grado SR325i til P-51.

Men om det er fordi jeg er for kræsen ved jeg ikke. Men jeg bruger næsten aldrig K701 med andet end LISAen eller rørforstærkere som virkelig kan give dem et spark bagi. Men P-51 gør helt sikkert K701'ere bedre end ingen forstærker... jeg foretrækker LISA III og iQuben er mere kontrolleret med K701.

------------------------------------------------------------ --------

Grado SR325i
Lisa III: ***
Dette er ufatteligt åbent, nærværende og super detaljeret.

iQube:*
SR325i er sammen med iQuben god men knap så nærværende i lyden som LISA’en.

Headsix:**
Headsix giver SR325i lidt mere bund end iQuben. Men til gengæld trækkes mellemtonen noget tilbage igen. Diskanterne bliver også noget mere afrundede og mister detalje.

RSA P51 Mustang:***
EN fantastisk kombination! Virkelig flot soundstage og en så levende lyd at det giver gåsehud. Lyden er sammenhængende og sprød. Nærværnede - især vokaler kommer flot frem og bliver levende.

iBasso D10:**
Lyden minder meget om P-51 men instrumenterne bliver samlet noget i en smallere soundstage. Der er heller ikke helt ligeså meget mikrodetaljering med D10’eren som P-51. Men bestemt ikke dårlig kombination. Musikken er stadig medrivende og levende men dog en anelse af et tyndt slør henover som gør at man ikke får samme åbenhed som med P-51 og LISA’en.


------------------------------------------------------------ --------

Shure SE530
Lisa III: *
Man skal bruge SE530’s tilhørende levelautenator for at undgå støj. Uden er der en del støj i lyden. Det er som om lyden bliver lidt for mørk i forhold til iQuben og jeg kan klart bedst lide iQubens lyse og åbne klang.


iQube:***
Med iQuben får SE530 mere luft og vokaler blivere mere nærværende. Soundstagen er også rigtig fin. Jeg tror SE530 spiller sig fuldt ud på iQuben. iQuben er helt klart det bedste match til SE530.

Headsix:*
Headsix giver SE530 nogle store “bomp” i bassen en gang imellem. Bassen bliver udefineret og er ikke kontrolleret. Der kommer et slør henover resten af lydbilledet som om der ikke helt er hul igennem. Der mangler lidt engagement i forhold til de andre amps.

RSA P51 Mustang:
Jeg fik desværre aldrig prøvet denne kombination da jeg solgte SE530 inden jeg fik P-51.


------------------------------------------------------------ --------

Super FreQs
Lisa III: *
Der er en anelse støj i lyden - selv om LISA’en arbejder på batteri. Lisaen er en absolut nydelse at lytte til med FreQsene. Men iQuben er alligevel lige lidt bedre - fordi den er lidt lysere i det.

iQube:***
Det første man bemærker på især live musik er soundstage. iQuben og FreQs er en virkelig god kombi. Der er absolut ingen støj fra iQuben selvom FreQsene er meget følsomme.

Headsix:**
Headsix giver FreQsene en mørkere klang men stadig er der en soundstage som overgår SE530. Bassen kontrolleres også helt fint og der er en klar sammenhæng mellem alle instrumenter i hele lydspektret.

Mustang P-51:**
P-51 og SuperFreQsene er mindst ligeså god som iQuben - dog lidt anderledes. Mellemtonerne får lige den der "grainy" fornemmelse som man også kender fra RSA Hornet. Det må være det de kalder for "Ray Samuels House Sound" på Head-fi.org der skinner klart igennem på FreQsene.

Håber det måske kunne bruges til noget for dem, der står og skal ud og investere. Men husk det er mine gamle slidte ører. Det er nok klogt at dobbelt-chekke med andres meninger....


------------------------------------------------------------ --------

Etymotic ER-4S

Mustang P-51:**
Et ok match med ER-4S men bassen kommer ikke så meget frem som med D10. Heller ikke vokaler kommer ligeså flot frem som med D10. Der mangler dog ikke noget andre steder og der er flot sammenhæng i lyden. Jeg tror P-51 har svært ved at trække ER-4S ordentligt. Måske ville der være mere hul igennem med ER-4P?

iBasso D10:***
D10 (med stock OPamp og kun forstærker delen er brugt direkte fra iPod dock) er virkelig flot sammen med ER-4S. Bassen har en fast karakter og Cecilie Norbys vokal bliver virkelig flot og detaljeret. Dette er nok den bedste kombination med ER-4S. Soundstagen bliver også bredere og lydene kommer lidt længere udenfor hovedet. Jeg synes D10 bringer ER-4S rigtig meget til live!

iQube**
Sammen med ER-4 er iQuben også rigtig god. Det første man lægger mærke til er soundstagen som er ligeså god som D10 men vokalerne kommer ikke ligeså meget frem. Der mangler ikke detaljer.
Burning777
Burning777
headphonus supremus extraordinaire

Antal indlæg : 34
Join date : 28/03/11
Age : 46
Geografisk sted : Uldjylland

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af nc8000 Ons Mar 30, 2011 3:23 pm

Bravo
nc8000
nc8000
Unbanned forever

Antal indlæg : 74
Join date : 28/03/11
Age : 61
Geografisk sted : Kalundborg

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af librarian Ons Mar 30, 2011 3:51 pm

Ja, bravo, det er supergodt, det dér!

Lisa III + SR325 er en meget stor fornøjelse at lytte til Smile

Lisa III + HD650 mangler efter min mening lidt, men med den hovedtelefon kan man også opgradere i det uendelige. Den bliver bare bedre og bedre...

iQube + SR325 bliver for lyst til min smag. Lidt tyndt, analytisk og skarpt. Super detaljeret, dog.

iQube + hd650 var min første dyrere satsning på bærbart grej (altså hd650 havde jeg i forvejen, men ledte efter en bærbar forstærker, der havde kræfter til dem), og det fungerer ok. iQuben kan sagtens drive dem, men jeg synes de kan lyde meget, meget bedre. Jeg synes slet ikke det er så nærværende og mulikalsk som Lisa+hd650. Der mangler en del efter min mening. Jeg var glad for kombinationen indtil jeg fik Lisa - nu synes jeg den er lidt kedelig...Men sådan er vores ører jo indrettet forskelligt :-)

librarian

Antal indlæg : 35
Join date : 28/03/11

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af librarian Ons Mar 30, 2011 3:54 pm

...uden at kende så meget til forskellene på de forskellige sr325 modeller, skal jeg lige skynde mig at tilføje at mine rettelig er sr325is

librarian

Antal indlæg : 35
Join date : 28/03/11

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af hks777 Ons Mar 30, 2011 4:18 pm

det er en rigtig god bedømmelse Very Happy

jeg ser frem til de stationære forstærkere

hks777

Antal indlæg : 76
Join date : 29/03/11
Age : 32
Geografisk sted : 20 km fra kolding

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af Burning777 Ons Mar 30, 2011 7:46 pm

@Librarian:
Jeg må også tilstå at jeg savner min LISA III MEGET! Det er en helt speciel forstærker, som er så lyttevenlig at det halve kan være nok - især med SR325i(s). Men da jeg fik T1 var den bare ikke nok og så måtte den desværre lade livet. Nu har jeg ikke T1 længere men jeg har ikke fortrudt at jeg har taget springet over til Concerto'en. Så kan jeg godt leve med iQuben som den transportable.

Du har ret med iQuben og HD650 - det kan blive bedre med bedre forstærkere. På det seneste er jeg blevet mere og mere glad for HD650.

I øjeblikket står Meiers Stepdance meget højt på min ønskeliste - Den ville jeg gerne lige have på prøve i en måneds tid.
Burning777
Burning777
headphonus supremus extraordinaire

Antal indlæg : 34
Join date : 28/03/11
Age : 46
Geografisk sted : Uldjylland

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af Aquila Ons Mar 30, 2011 7:57 pm

Jeg fik desværre ikke hørt nogle af Meier'ne ved meetet, men rent byggekvalitets mæssigt er de sgu deres pris værd - og de siger jo at ham tyskeren ikke er helt nybegynder Wink

Jeg har også kraftigt overvejet noget bugt Meier, men nu står den på HiFiMAN - men mon ikke fremtiden bringer lidt Meier hjem til mig? Very Happy
Aquila
Aquila

Antal indlæg : 60
Join date : 28/03/11
Age : 31
Geografisk sted : Kolding

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af librarian Tors Mar 31, 2011 8:29 am

@burning: Ja, Lisa III er noget helt specielt. Du må se om du kan finde en billig, brugt. Eller den nye Lisa XP med KÆMPE-batteriet :-) (for mig er den nye ikke så interessant - bevares lang batterilevetid er da interessant i sig selv,gider bare ikke slæbe rundt på en endnu tungere klods end jeg gør i forvejen - og det er det, jeg bruger Lisa til: dampe rundt i lejligheden, gården, nærmiljøet, en gang imellem kommer den også på udflugt til kontoret) Lisa III, som den er, kan stadig lige akkurat stoppes ned i baglommen på et par gode fløjlsbukser Smile

librarian

Antal indlæg : 35
Join date : 28/03/11

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af librarian Tors Mar 31, 2011 8:34 am

Og Stepdance synes jeg bestemt også virker interessant. En iQube konkurrent?

librarian

Antal indlæg : 35
Join date : 28/03/11

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af Burning777 Tors Mar 31, 2011 9:46 am

librarian skrev:Og Stepdance synes jeg bestemt også virker interessant. En iQube konkurrent?

Bedømt ud fra Skylabs mening så er den bedre end iQuben og endda en skarp konkurrent til LISA III sammen med RSA SR-71B og Protector. Så det kan ikke være helt ringe... Og prisen er som sædvanligt fra Meier ikke helt hen i vejret.
Burning777
Burning777
headphonus supremus extraordinaire

Antal indlæg : 34
Join date : 28/03/11
Age : 46
Geografisk sted : Uldjylland

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af Vilduseminbøf? Tors Mar 31, 2011 10:56 am

Det er sgu godt, det der..Surprised)
Vilduseminbøf?
Vilduseminbøf?

Antal indlæg : 12
Join date : 30/03/11
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af Henrik_sdk Tors Mar 31, 2011 11:32 am

Lækkert, men det får mig også til side og kigge efter et par 325.. What a Face
Henrik_sdk
Henrik_sdk
Admin

Antal indlæg : 21
Join date : 28/03/11
Age : 55
Geografisk sted : Ringsted

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af Vilduseminbøf? Tors Mar 31, 2011 12:18 pm

SR325 er helt sikkert en fantastisk hovedtelefon, har den selv;o)
Vilduseminbøf?
Vilduseminbøf?

Antal indlæg : 12
Join date : 30/03/11
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af helledie Tors Mar 31, 2011 12:49 pm

Jeg bliver nødt til at prøve dem igen. Over lidt længere tid end 1 min. i et støjende miljø. For udfra lyd sig. burde den tale til mig.

helledie

Antal indlæg : 35
Join date : 29/03/11
Age : 38
Geografisk sted : Løgten (Århus)

Tilbage til toppen Go down

Bedømmelse af synergi med portable forstærkere Empty Sv: Bedømmelse af synergi med portable forstærkere

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum